zondag 8 mei 2011

Een warme, sportieve week!

Jawel, ie doet het gewoon kei hard: 8 mei = nieuwe blog: katsjieng! En beste lezertjes, ik heb deze week geen enkele training overgeslagen! 5 Keer gaan lopen op 7 dagen tijd. Het werd tijd dat ik er eens terug invloog. Bij dit schrijven is het zondagvoormiddag, de loop van vandaag moet ik nog doen, maar mijn oortjes waren deze morgen kapot. Dan koop je geweldige koptelefoontjes Sennheiser OMX 80 Sport II - headphones OMX80, gaan die op minder dan een jaar kapot. Dus deze morgen geen vertrekken aan. Straks ga ik mijn andere koptelefoontjes zoeken en dan even de training van morgen en vandaag wisselen. Want, hoe raar het ook klinkt, morgen heb ik meer tijd om de 16k te lopen dan vandaag.
Hoe was deze week? Wel met het lopen deze week was mijn gewicht gisteren onder de 81 gezakt; 80.4 om precies te zijn. Deze morgen was het terug 83.1; gevolg van overmatig water gebruik gisteren en een gezellig etentje. Waarschijnlijk zal het morgen wel beter zijn, dat alles terug op z'n plaats zit.
Maandag heb ik mijn schoenen in de kast laten staan, normaal loop ik wel op maandag en niet op dinsdag. Maar met de knokke 10k net achter de hielen, wou ik ook geen risico nemen.
Dinsdag was het terug het echte coach Mario werk! 2 km in en uitlopen, hartslag op 50-70% van de maxHF. Daarna was Hof De Bist eraan voor de moeite; I'm back en ze zullen het geweten hebben! 10x(100m a 25sec en 30sec rust) daarna 1km rustig lopen aan 8 a 10km/h om daarna nog even de beuk erin: 10x (100m a 25sec en 30sec rust) en 2km uitlopen. Totaal dus 9.2km a 6:31 min/km gemiddeld.
Woensdag was het 10 km loslopen, hierbij was de opdracht om direct na 't werk te vertrekken en niet in die val te trappen en het uit te stellen tot het te laat is. Mijn broer bleef eten, dus moest ik maken dat ik ribbedebi was. Zo gezegd zo gedaan. Volgens mijn nike+ gps: 7.84km gelopen, volgens mijn Polar 9.7km. Het is me al een tijdje duidelijkd at mijn nike+ gps het niet al te goed doet, maar om nu nog eens te gaan investeren in een Polar GPS lijkt me er een beetje over. Ik ga verder op zoek naar de oorzaak van het probleem, maar het geeft een enorm vertekend beeld. Want het was 9.5km...
Donderdag was het verplichte rustdag, eten maken voor mijn vrouwke, parasol gekocht en verder naar oplossingen gezocht voor problemen die dichterbij zijn dan dat ze leken.
Vrijdag stond er een wisselloop op het schema van 10km: 500m tegen 4.45-5min/km afwisselen met 500m rustig lopen, HR onder de 150 houden. Gezien ik 's avonds nog een aantal zaken in orde wou maken, heb ik beslist om tijdens mijn middagpauze te gaan lopen. We hebben 30min onbetaald schof zoals ze dat noemen, gezien ik dan 1u ging lopen, heb ik gewoon een half uurtje langer op 't werk geweest. Baas vindt dat ok, ik ben helemaal in mijn ding. Maar potverdekke het was veel te warm! Het was zalig lopen, lekker ontspannen, maar ook wel afzien. De laatste 2km had ik het gevoel dat mijn benen niet meer mee wilden, terwijl ik een jaar geleden wedstrijden liep tegen 4:30 gemiddeld per km... Och ja, ik hoop gewoon dat het terug goed komt, want het is toch zo fijn om die klok te zien in de laatste bocht en te beseffen dat er een nieuw PR in zit.
Zaterdag beloofde de zwaarste dag van deze week te worden. Waarom: 2km in en uitlopen, 4 x (1000-1500-1000m tegen 4:30min/km met 1min rust) en tussen die reeksen 5min loslopen. Daarom!
's Morgens met David zonnepanelen afgebroken en een start to run sessie gedaan met David. 3.62km rustig lopen op David zijn tempo. Niets mis mee, iedereen start eens en je kan dan beter ineens goed starten. Daarna sprong David mijn Mountain Bike op en haasde mij door mijn reeksen. Hij stelde voor om een bus Lapin sportdrank mee tenemen. Persoonlijk drink ik niet wanneer ik loop; maar eigenwijs zoals we beide zijn deden we ons eigen goesting. Hij nam die bus mee en ik bleef volhouden dat het niet nodig was. Wel ik heb dat toch wel 30min volgehouden. Het feit is dat het toen 30°C was en dat we in de blakke zon liepen. De eerste 2 reeksen zijn goed gelukt; de 3de ging het volledig mis. En de 4de heb ik zelfs niet afgemaakt. Uiteindelijk stond er wel 18.3km op de teller ipv 21. Maar ik ben geleerd, liever wat langer erover doen om mijn doel te bereiken dan dat ik er niet meer geraak door een blessure. En David is een kick ass haas!
Zondag was ik om 8u30 wakker; ideaal uur om 16km te gaan lopen dacht ik bij mezelf! Dus fris als een hoentje wou ik vertrekken toen ik merkte dat mijn oortjes kapot waren. Godverdomme, die gaan nog maar 1000km mee! De reden dat ik 50€ heb gespendeerd aan die koptelefoontjes was net omdat ze niet kapot zouden gaan. Maar helaas pindakaas. Ondertussen was ik al vloekend terug naar binnen gegaan dat ik merkte dat mijn vrouw ook al wakker was. Change of plans: eerst alles voorbereiden voor de bbq vanmiddag en dan zal ik wel zien hoeveel tijd ik nog over heb. Per slot van rekening heb ik mijn oortjes nog van mijne iPhone. Naarmate de dag vorderde besefte ik 2 dingen; 1. ik ben nog wat te stram om ineens 16km te gaan lopen aan 6min/km en 2. ik heb hier vandaag geen tijd voor. Dus nogmaals change of plans: morgen 16km gaan lopen, vandaag 10km aan 20/40. Dat wil zeggen 20sec knallen tegen 4:30, 40 seconde wandelen elke kilometer. Wel dit was genieten, om 20u30 vertrokken en daar geen seconde spijt van gehad!
Morgen een nieuwe week en dus een nieuwe afspraak: 15 mei, met een verslag van de Rivierenhofloop, waar ik 2 jaar geleden mijn PR liep dat ik meer dan 1 jaar niet heb kunnen breken.
Tot volgende week!

2 opmerkingen:

  1. Dit is wel ineens stevig hé man!! Volgens mij heb je afgelopen week meer trainings-kilometers gedaan dan de rest van het jaar...
    Pas nu wel op dat je niet ineens te hard gaat want blessures loeren altijd om de hoek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. to haas or not to haas, thats the question, btw ik ben zondag ni gaan lopen, ik kon echt ni. ik was zo stijf als een....... hark

    BeantwoordenVerwijderen